About User Testing

Hoe voorkom je bovenstaande game?!

Hoe houd je je spel speelbaar?
Niemand wil een spel spelen met onmogelijke controls, onduidelijke feedback of een haperende gameflow. De beste manier om te voorkomen dat deze vaak onvoorziene problemen in je spel terechtkomen is door gebruiksvriendelijkheid (usability) in je ontwikkelproces mee te nemen.

Waarom is usability belangrijk? Twee dingen maken het essentieel:

  • Het spelen van een spel is vrijwillig
  • De competitie is hoog

Oftewel, zodra een gebruiker een probleem heeft met jouw spel, ruilt hij het makkelijk in voor een ander. Usability fouten kun je niet allemaal zelf voorkomen, hoeveel theorie je er ook op naslaat. Iets wat in theorie makkelijk is te begrijpen, blijkt in de praktijk soms toch lastig:

In 1992 crashte een Air France’s Airbus A320 January 20th, 1992. Dezelfde knop werd gebruikt voor 2 verschillende functies: snelheid en dalingshoek 87 mensen kwamen om.

IMG_8281

Doe een gebruikerstest
Een beproefde methode om de gebruikersinteractie met je product te verbeteren is het uitvoeren van een gebruikers test. Je laat mogelijke eindgebruikers je game spelen om te zien of je game naar behoren werkt.

Gedurende deze proftaak willen we dat je zo vaak mogelijk (minimaal 2x) je game gaat testen. Testen kun je in elke fase van je game ontwikkeling doet. Belangrijk hierbij is dat je een goed testdoel formuleert. Weet dus vooraf wat je wil testen, welke informatie je nodig hebt en hoe je deze het beste kunt krijgen. Bereidt een test daarom ook goed voor!

Grofweg kun je met een gebruikerstest twee dingen testen:

  1. Usability: is je game gebruikersvriendelijk? Weten spelers hoe ze de game besturen, begrijpen ze feedback en weten ze überhaupt wat ze moeten doen? (is het zonder handleiding te spelen)
  2. User Experience: Hoe ervaart de gebruiker de game? Hoe worden de verwachtingen gemanaged, hoe is de gameflow, vinden ze game vermakelijk genoeg?

In eerste instantie lijkt zo’n gebruikerstest bijzonder eenvoudig. Maar klopt dat wel? Als iemand je spel speelt en glimlacht, bekend dit dat de speler de game leuk vind of moet de speler lachen om een bug? Het (leren) interpreteren van gebruikers gedrag en opmerkingen is een kunst op zich. Spelers komen altijd met bepaalde verwachtingen, een voorgeschiedenis en een persoonlijke voorkeur voor speelstijlen naar je test. Gedurende de cursus leer je goed te observeren en heldere conclusies te trekken zodat je goed beslagen ten ijs de volgende versie van je game kunt gaan maken.

user test

Waar vind je gebruikers?
Gebruikers vinden is minder makkelijk dan het lijkt. Het is erg verleidelijk om je ouders, vrienden of familie vragen om feedback (ze zijn immers direct voor handen). Toch is dit niet altijd de beste keuze voor je onderzoek. Je ouders vinden waarschijnlijk alles wat je maakt SUPER COOL, en je vrienden zijn wellicht minder geneigd zich negatief te uiten. Je kunt hen altijd benaderen voor een doorloop van je spel. Maar voor een goede objectieve test is het raadzaam om met mensen te testen die spel (en jou) niet kennen.

Om jullie gemakkelijk toegang te geven voor onbekende gebruikers, werkt Fontys ICT samen met de gemeente Eindhoven. Op het Inwonersplein (naast het gemeentehuis) hebben we een user testlab ingericht. Hier staat speciale apparatuur waarmee je kunt meekijken tijdens een speelsessie. De bezoekers van het inwonersplein kun je makkelijk overtuigen om je spel te testen, ze toch moeten wachten.

Wil je weten wat je kunt doen en wat anderen al hebben getest? Kijk dan op fontyslab.wordpress.com . Hier vind je verschillende blog-posts over gedane gebruikerstests. Onder de kop ‘voor studenten’ vind je meer informatie over de opstelling en hoe je een gebruikerstest kunt uitvoeren.

cropped-img_2631.jpg

Hoe bereid ik me voor?
Een goed onderzoek vraagt voor een goede voorbereiding. Bedenk voor iedere test:

  • Wat wil ik weten en wat verwacht je te ontdekken?
                      Zijn het usability issues of gebruikerservaringen?
                      Heb ik het nodig / is het relevant voor de ontwikkeling van de game?
  • Hoe kan ik dit meten?
    Wat voor test ga ik opstellen? Is een interview afdoende om inzicht te krijgen in het gebruikersgemak van mijn game of kan ik beter gebruik maken van eyetracking of schermopnames?
  • Kan je met de meetmethode écht de vraag beantwoorden?
    (wees kritische in het opstellen van je test)
  • Check hoe anderen mensen deze onderzoeken hebben gedaan
    (vind niet opnieuw het wiel uit)
  • Belangrijk is dat de privacy van de participanten is geborgd als je opnames maakt. In principe zijn opnames NIET toegestaan, tenzij je hiervoor expliciet toestemming hebt van de particpanten. Lees hiervoor de instructies goed door.

Waar vind ik meer info?

Gebruikersonderzoek is een wetenschappelijke discipline waar al veel onderzoek in is gedaan. Met name binnen industrial design en marketing zij veel ervaringen gedeeld. Als je googled op Computer Human Interaction en Game User Research vind je snel veel wetenschappelijke artikelen. Deze zijn veel opgedeeld in

  • Introductie
    Wat en waarom doen de wetenschappers dit onderzoek en wat verwachten de wetenschappers uit het onderzoek te halen (wat is hun hypothese / aanname)
  • Methode
    Hoe doen de wetenschappers het onderzoek
  • Resultaat
    Wat kwam er uit het onderzoek (wat zijn de belangrijkste bevindingen)
  • Conclusie
    In de conclusie reflecteert een wetenschapper op het gehele onderzoek. Komen de resultaten overeen met hun aannames en wat zijn de mogelijke redenen hiervoor?

Met name voor het opstellen van een onderzoek is het nuttig om de methode sectie door te lezen. Hierin wordt uitgelegd hoe het onderzoek is uitgevoerd.

Goede artikelen op dit vlak vindt je in publicaties van CHI congressen van ACM. Ook de IGDA GUR Summit: http://gamesuserresearchsig.org/resources/

Zij hebben een methode sectie op http://gameuserr.editme.com/TESTING-METHODS